Ciascuno di
noi ha una propria storia esperienziale, un proprio bagaglio culturale che, a
mio personale avviso, prescinde dal livello di scolarizzazione, nonché un
numero di “filtri” attraverso i quali tutto ciò di cui facciamo esperienza nel
famigerato hic et nunc viene in qualche modo integrato nel nostro bagaglio di
conoscenze.
Ma questi
“filtri”, cosa sono? Io li intendo allo stesso modo in cui Freud intende le
difese dell’io. Esistono delle difese più primitive, e delle difese più
evolute. Inoltre, a mio avviso, c’è sempre un grado di dinamicità attraverso il
quale l’individuo è capace o meno di muoversi all’interno del suo sistema
difensivo, e ciò determina la cosiddetta cassa armonica collocata nel nostro
personale spazio interno.
Spiego
meglio il concetto, aiutandomi proprio con l’argomento musica.
Se ad un profano
chiedi quante sono le note, ti risponderà che sono sette. Sbagliato! Basta osservare la singola scala tonale di un
pianoforte, per rendersi conto che ci sono dei tasti intermedi
detti diesis o bemolli a seconda che li si guardi a scendere o a salire
lungo la scala tonale. Per di più, il pianoforte possiede molteplici scale, e
ha la possibilità di essere suonato anche a più mani.
Detto
questo, provo a fare i seguenti parallelismi:
1. totalità dei tasti del pianoforte = cassa
armonica
2. eventuali tasti rotti o incapaci di
suonare = difetto di contenimento della cassa armonica.
3. armonie suonate predominanti = sistema
comportamentale e difensivo abitudinario
4. dissonanze melodiche o note stonate =
conflitto
5. pianista = livello di consapevolezza di sè
Perché una
persona persiste nel suonare una certa serie di note? Per quale motivo non
sfrutta l’intera rosa dei tasti che le sono stati messi a disposizione? Sono i
tasti ad essere rotti, oppure è il pianista che ha un campo visivo ristretto?
Mi sembra di
poter descrivere con successo il momento in cui un soggetto arriva alla
consulenza con le parole del ritornello di questa canzone:
La verità
che potrebbe creare anime libere
È sepolta
all'interno di un dolce pandemonio Nascosto da miscredenza
L'enigma
rimane velato nel dolce pandemonio
Lo “Sweet
Pandemonium” lo posso paragonare a tutto il materiale che la persona che arriva
da noi porta alla nostra attenzione, verbalmente e non verbalmente (e includo
al “non verbalmente” anche tutto ciò che il soggetto consapevolmente o meno
omette di dire).
Quando ci
troviamo a dover pianificare un intervento psicologico, dobbiamo tener conto di
tutte le variabili sopracitate.
Da quello
che ho capito, la consulenza in un centro di ascolto si svolge lungo un iter di
tempo di 4 sedute a frequenza settimanale. Durante questo arco di tempo,
dovremmo essere in grado di indirizzare un soggetto verso il percorso più
idoneo per lui alla risoluzione del problema.
Dobbiamo
tener ben presente che non saremo noi gli eventuali psicoterapeuti, tuttavia,
considerando che la psicoterapia si svolge attraverso la relazione
interpersonale, è importante essere consapevoli che già durante gli incontri in
nostra presenza, sarà possibile verificare un eventuale cambiamento nella
persona.
Il metodo
psicanalitico, a riguardo, mi è sembrato molto valido, e mi riferisco qui al
caso clinico portato alla nostra attenzione. Tuttavia, personalmente, avrei
inviato il soggetto analizzato verso un percorso terapeutico diverso, perché,
ascoltando le relazioni dei diversi colloqui, ho avuto la sensazione che si
stesse sempre fermi allo stesso punto. O meglio, mi è sembrato che si girasse
sempre attorno allo stesso punto, senza mai arrivare a toccarlo. Ammetto di
avere avuto dei moti di fastidio, a tratti, sui quali poi ho riflettuto
giungendo alla tesi che era proprio la rigidità del soggetto che me la
istillava. Anzi, per essere più precisi, non tanto la rigidità quanto la finta
richiesta di aiuto, che tuttavia è rimasta inespressa o inattuata fino al
momento dell’invio, in cui si è reso evidente che la ragazza presa in esame non
aveva nessunissima intenzione di lavorare su se stessa. Del resto, mettersi in
discussione è già un lavoro faticoso e spesso doloroso per le persone con un
buon livello di dinamicità delle difese dell’io, e dove la cassa armonica è in
grado di contenere le angosce.
Il caso di
"C".
La domanda
fondamentale è: cosa voglio?
Ho davvero
intenzione di mettermi in discussione, affrontare questo doloroso percorso e
cambiare te stesso in un essere più felice?
C. non
sembrava essersi posta questa domanda. O forse se l’era posta secondo i suoi
canoni di lettura. Lei voleva che l’analista, con un colpo di bacchetta magica,
cambiasse il contenuto della scatola dei giochi. Nel momento in cui si è resa
conto che, nel cambiare il contenuto, l’analista stava rompendo il contenitore,
C. è scappata. E’ scappata da una seduta di consulenza e, successivamente,
dall’invio in terapia.
Non solo, ma
ha perseverato nella sua “violenza” tornando dopo anni dal terapeuta e
distruggendo ogni minimo frammento caldo che anche solo possibilmente aveva
potuto trovare luogo nel suo inconscio durante le sedute di consulenza.
E allora, le
interpretazioni dell’analista hanno potuto essere accolte nell’inconscio di C.?
Ovviamente no!
Come mai C.
non ha potuto compiere questa operazione? Io credo che C. fosse troppo rigida e
impermeabile, con un contenitore già rotto che già faticava a contenere i
propri oggetti interni, e di conseguenza impossibilitato a lasciare entrare
ulteriore materiale.
A proposito
del metodo psicanalitico…
Mi sembra un metodo che possa funzionare
abbastanza bene per farsi un’idea del sistema difensivo del soggetto e per
indirizzarlo verso un cammino psicoterapeutico. Non so fino a che punto il
metodo analitico puro possa essere idoneo per i soggetti come C., che hanno dei
sistemi difensivi rigidi e primitivi.
Scrivo
questo perché, personalmente, durante l’esposizione del resoconto di C., ho
avuto la percezione che, nonostante il tempo esterno, oggettivo, passasse, il tempo interno, relazionale,
restasse sempre fermo. Detta altrimenti, mi sembrava che l’analista stesse
parlando ad un muro, che alla fine, come ho già scritto, gli è caduto pure
addosso, cercando di distruggerlo.
Per questo,
la domanda “cosa vuoi?” Credo sia una delle domande alle quali per ciascuno di
noi sia più difficile rispondere.
Credo che
ciascuna persona con la quale noi veniamo in contatto tocchi determinate corde
della nostra cassa armonica. Non possiamo svolgere bene il nostro lavoro sia di
consulenza, sia di terapia, se non siamo disposti a mettere continuamente in
discussione anche il nostro risuonare in risposta a ciò che ci viene presentato
tramite lo spartito altrui. E’ indubbio che questo lavoro possa essere
immediato, oppure che possa richiedere più del tempo oggettivo che abbiamo a
disposizione, e questo fattore comporta un margine di errore momentaneo per
quanto riguarda la relazione e la risposta che diamo al nostro interlocutore.
Inutile farsene una colpa.
L’importante
è agire al meglio delle nostre capacità.
Ognuno ha i
propri ritmi e i propri tempi “di digestione”, ed ogni persona che ci troviamo
di fronte a chiedere aiuto è una possibilità che noi abbiamo per lavorare su
noi stessi, perché solo attraverso la continua manipolazione e integrazione
della nostra cassa armonica possiamo offrire a chi vuole un supporto sempre più
efficiente. Più siamo dinamici, più siamo funzionali. Più siamo elastici, più
riusciamo a muoverci attraverso le difficoltà che inevitabilmente incontriamo
lungo il nostro cammino.
Penso che
arrivare a consapevolizzare questi concetti sia già un gran punto di partenza.
Tutto il resto, è nozionismo che filtriamo di continuo e integriamo alle nostre
conoscenze pregresse e alla nostra
emotività.
A tal
proposito, cito un altro testo dello stesso gruppo al quale ho accennato prima,
che io considero come monito per chiunque si appresti a mettersi in gioco in una
professione di aiuto che implichi uno scambio emotivo con un altro soggetto.
Cerchio di
paura
L’ angoscia
sta bussando alla sua porta
Le ombre
danzano fuori dalla sua finestra
Le lacrime
continuano a cadere sul pavimento
Mentre il
mondo intorno a lei crolla
Se vuoi
salvarla
Prima devi
salvare te stesso
Se vuoi
liberarla dal male
Non farlo
con il tuo dolore
Se vuoi
vederla sorridere di nuovo
non farle
vedere che hai paura
Perché il
vostro cerchio della paura è lo stesso
L'amore può
essere freddo come tomba
Un biglietto
di sola andata verso un dolore senza fine
Un impero di
delicato odio
Oggi senza
domani
E 'il
cerchio del rimpianto
Il cerchio
di odio
Il cerchio
della morte
Il tuo
cerchio della paura è lo stesso
Canzoni del gruppo finlandese HIM (compositore e cantante: Ville Hermanni Valo)
The first day of the workshop
on the planning of psychotherapy, we have stakedthe
following concepts: we talked about the sound box, was
mentioned internal time and external time, we talked about finding
a language (code) common we discussed of space and models to
be implanted.
Each of us has his own experiential history, his own cultural baggage, in mypersonal opinion, independent from the level of schooling, as well as a number of"filters" through which everything we experience in the hic et nunc is notorious in some integrated way in our knowledge.
But these "filters", what are they? I mean them the same way that Freud intendedthe ego defenses. There are more primitive defenses, and defenses evolved.Moreover, in my opinion, there is always a degree of dynamism through which the individual is able or not to move within its defensive system, which determines the so-called soundboard placed in our personal inner space.
I explain the concept better, helping me with the precise subject of music.
Each of us has his own experiential history, his own cultural baggage, in mypersonal opinion, independent from the level of schooling, as well as a number of"filters" through which everything we experience in the hic et nunc is notorious in some integrated way in our knowledge.
But these "filters", what are they? I mean them the same way that Freud intendedthe ego defenses. There are more primitive defenses, and defenses evolved.Moreover, in my opinion, there is always a degree of dynamism through which the individual is able or not to move within its defensive system, which determines the so-called soundboard placed in our personal inner space.
I explain the concept better, helping me with the precise subject of music.
If you
ask a profane how many notes will tell you that there
are seven. Wrong! Enough to look at tonal scale of a single piano, to
realize that there are keyintermediates called sharps or flats,
depending on whether you look them up ordown along the tonal
scale. Furthermore, the piano has many stairs, and
has theability to be played too many hands.
Having said that, I try to do the following parallels:
Having said that, I try to do the following parallels:
1. all the keys of the
piano = harmonic chamber
2.
Any broken keys or unable to play = failure of
containment of the harmonic chamber
3.
Prevailing played harmony = behavioral system and
defensive routine
4.
dissonances or melodic wrong notes = conflict
5. Pianist = level of self-awareness
Why does a
person persists in playing a certain series of
notes? Why does not exploit the full rose of the keys that have
been made available? Are the keys to bebroken, or
is the pianist who has a narrow field of view?
I think we can successfully describe the moment when a person comes to consulting with the words of the chorus of this song:
I think we can successfully describe the moment when a person comes to consulting with the words of the chorus of this song:
The truth that could set souls free
Is buried within sweet pandemonium
Concealed by disbelief
The riddle stays veiled in sweet pandemonium
I can compare the
"SWEET PANDEMONIUM" to all the material that the person
who comes to us brings to our attention, verbally and
nonverbally (and I include the "non-verbally,"
even all that the person knowingly or otherwise fails to
mention).
When we have to plan
a psychological intervention, we must take into account all
the variables mentioned above.
From what I realized, the
advice in a listening center is along a process time of
4weekly sessions. During this time, we should be able
to direct a person towardsthe most suitable route for him to
correct the problem.
We must keep well mind
that we will not be the possible psychotherapists,however, considering that
psychotherapy takes place through interpersonal relations, it is important
to be aware that during the meetings in our presence, you
will see a change in the person.
The psychoanalytic method, in
this regard, seemed to me very good, and I am referring here to
the clinical case brought to our attention. However,
personally, Isent the analyzed subject to a different therapeutic
approach, because listening to the reports of several interviews, I had
the same feeling that they always stop at the same point. Or
rather, it seemed that they always revolved around the
same point,without ever getting to touch it. I admit I have
had the motions of nuisance, at times,on which then I thought
about coming to the view that it was the rigidity of
theperson who instigated me. Indeed, more precisely,
less stiffness than the fake call for help, which
however is unexpressed or unrealized until it is sent, when it
became apparent that the girl had not taken into consideration no
intention to workon herself. Moreover, questioning is already a
tiring job and often painful for people with a good level
of dynamism of ego defenses, and where the harmonic
chamberis capable of containing the anxieties.
The case of "C"
I really want to put under
discussion, to face this painful path and change myselfinto
a happier?
C. did not seem to
have asked herself this question. Or maybe,
if she had, it had been questionned according to her
canons. She wanted the analyst, with a magic wand, to
change the contents of the toy box. The moment she
realized that, in changing the content, the
analyst was breaking the container, C. ran away. She escaped
from a counseling session, and then, from a possible therapy.
Not only that, but she persevered in her "violence" , returning after years by the therapist and destroying every single piece hot that even she could possibly find place in her unconscious during counseling sessions.
And then, the analyst's interpretations have been accepted into the unconscious of C.? Of course not!
Why C. could not do this? I believe that C. was too rigid and waterproof, with a container already broken that already struggled to contain their own internal objects, and consequently unable to leave enter additional material.
Not only that, but she persevered in her "violence" , returning after years by the therapist and destroying every single piece hot that even she could possibly find place in her unconscious during counseling sessions.
And then, the analyst's interpretations have been accepted into the unconscious of C.? Of course not!
Why C. could not do this? I believe that C. was too rigid and waterproof, with a container already broken that already struggled to contain their own internal objects, and consequently unable to leave enter additional material.
About Psychoanalytic method
It seems to me a method
that may work well enough, to get an idea of the defensive
system of the subject and steer it towards a path psychotherapy. I
don’t know how far the purely analytical method may be
suitable for subjects such as C, which has rigid and primitive defense
systems.
I write this because, personally, during the exposure of the report of C., I had the perception that, despite the weather outside, objective, passed, an internal time,relational, always remained stationary. Said otherwise, it seemed that the analyst was talking to a wall, in the end, as I wrote, she also fell on him, trying to destroy it.
I write this because, personally, during the exposure of the report of C., I had the perception that, despite the weather outside, objective, passed, an internal time,relational, always remained stationary. Said otherwise, it seemed that the analyst was talking to a wall, in the end, as I wrote, she also fell on him, trying to destroy it.
Therefore, the question "What
do you want?" I think one of the questions that for each
one of us is more difficult to answer.
I believe that each person with whom we come in contact touches certain chordsof our sound box. We are unable to do our work both counseling, therapy and, if we are not prepared to constantly challenge our well resonate in response to whatis presented to us by the score of others. There's no doubt that this work may be immediate or it may require more objective time we have available, and this factor leads to an uncertainty of momentary regard to the report and the responsewe give to our partner. Needless to come to terms with guilt.
The important thing is to act in the best of our abilities.
Everyone has own rhythm and timing "digestion", and every person we are faced with asking for help is a possibility that we have to work on ourselves, because only through the continued integration and manipulation of our soundbox can offerwho wants to support more efficient. The more we are dynamic, the more we arefunctional. The more we are flexible, the more we can move through the difficultiesthat inevitably find along our journey.
I think that getting consciousness about these concepts is already a great starting point. Everything else is instilling knowledge which we filter all the time andintegrate with our existing knowledge and our emotions.
In this regard, I quote another text of the same group that I mentioned before, I consider that as a warning to anyone who is about to get involved in a profession help involving an emotional exchange with another person.
I believe that each person with whom we come in contact touches certain chordsof our sound box. We are unable to do our work both counseling, therapy and, if we are not prepared to constantly challenge our well resonate in response to whatis presented to us by the score of others. There's no doubt that this work may be immediate or it may require more objective time we have available, and this factor leads to an uncertainty of momentary regard to the report and the responsewe give to our partner. Needless to come to terms with guilt.
The important thing is to act in the best of our abilities.
Everyone has own rhythm and timing "digestion", and every person we are faced with asking for help is a possibility that we have to work on ourselves, because only through the continued integration and manipulation of our soundbox can offerwho wants to support more efficient. The more we are dynamic, the more we arefunctional. The more we are flexible, the more we can move through the difficultiesthat inevitably find along our journey.
I think that getting consciousness about these concepts is already a great starting point. Everything else is instilling knowledge which we filter all the time andintegrate with our existing knowledge and our emotions.
In this regard, I quote another text of the same group that I mentioned before, I consider that as a warning to anyone who is about to get involved in a profession help involving an emotional exchange with another person.
Circle of Fear
Heartache is knocking on her door
Shadows dance outside her window
Tears keep falling on the floor
As the world around her crumbles
If you want to save her
First you have to save yourself
If you want to free her from the hurt
Don't do it with your pain
If you want to see her smile again
Don't show her you're afraid
Because your circle of fear is the same
Love can be as cold as grave
A one-way ticket to endless sorrow
An empire of gentle hate
Today without tomorrow
It's the circle of regret
The circle of hate
The circle of death
Your circle of fear is the same
Songs made by the Finnish band HIM (composer and singer: Ville HermanniValo)
Nessun commento:
Posta un commento